AnkieM.reismee.nl

Stage, Sporten, Shoppen en kuieren!

Hee!

Hier weer een up date van mijn avontuur in Zuid-Afrika. Afgelopen maandag zijn we weer een dagje vrij geweest, het was hier een nationale feestdag, de dag van de onafhankelijkheid. Deze dag hebben we weer lekker in de zon gelegen. Aan het einde van de middag heb ik Elise toch zover gekregen om mee naar de sportschool te gaan. Weer even een uurtje gesport, zodat we helemaal afgetraind terugkomen. Die dinsdag konden we wel merken dat we gesport hadden, ik had alleen wat spierpijn in mijn bovenbenen, maar Elise…. Die is heel de week eraan herinnerd dat ze gesport had!

De dinsdag, eindelijk weer naar stage. Is kijken welke kinderen vandaag weer aanwezig zijn. Het is elke ochtend een verassing wie er komt, de ouders moeten namelijk de kinderen naar een opstap plaats brengen en daar worden ze opgehaald door een busje. Je hoort vaker dat ouders daar niet elke dag zin in hebben. Dus de kinderen komen dan niet. Het zijn voor ons maar korte werkdagen. We beginnen rond half 9 en zijn rond half 1 weer thuis. Dan gaan we nog even van 2 tot 3. We hebben vandaag vooral weer kennis gemaakt met de kinderen en de care mothers en lekker gespeeld met de kinderen. Na stage hebben we nog lekker ge pootje baad aan het zwembad. Het water is ijskoud, dus verder als onze benen gaan we er niet in. Aan het zwembad spelen we dan een potje uno, dit hebben we eigenlijk elke dag gedaan toen we thuis kwamen van stage.

Woensdag nog een dagje naar stage. Vandaag hadden we bedacht om de kinderen van de middelste groep in bad te doen. We hoorden dat ze normaal elke maandag en vrijdag in bad gaan, maar doordat er nu zoveel feestdagen zijn geweest op die dagen, zijn ze al een aantal keer niet in bad geweest. Samen met een care mother gingen we dan beginnen aan het badderen. Elise deed de kindjes in bad en waste ze en ik droog ze af en smeerde ze in met olie. Het gaat hier wel wat anders als in Nederland. Het bad wordt gevuld met water, zeep en desinfectans. Er worden ongeveer 3 kinderen tegelijk ingezet en die worden gewassen en dan de volgende 3. Zo hebben we ongeveer 13 kinderen achter elkaar moeten wassen in hetzelfde bad en hetzelfde water. Nadat iedereen is geweest, zie je dat het water bruin is geworden en er een hoop zand in ligt. Dit is niet echt fris, maar achja… de kinderen zijn het hier gewend. Nadat ik alle kinderen gehad had, vroeg ik aan de care mother of er ook jongens waren, dat waren er 4. Achteraf kwam ik erachter dat de jongens en meisjes apart gewassen worden. De ene dag alle meisjes en de andere dag alle jongens, vandaar dat ik geen jongetjes had gezien in de badkamer. In de avond nog lekker gesport en een filmpje gehuurd in de videotheek. Dus hebben we na het avondeten lekker op bed The lucky one gekeken. In het Engels ondertiteld, dus ook nog wat aan ons Engels gedaan!

Donderdag nog een dagje stage. Vandaag was ons plan om tanden te gaan poetsen met de kinderen. Elise heeft van een lieve vrouw uit haar buurt in Nederland een doos vol kindertandpasta gehad en zo’n 50 kindertandenborstels voor de kinderen. Dit hebben we meegenomen naar de Hospice om samen met de kinderen te gaan tandenpoetsen. Toen de kinderen wat hadden gegeten en gedronken kwam de care mother naar ons toe om te zeggen dat we vandaag de jongetjes mee in bad moesten gaan doen. Dit waren er maar 4, dus dit moest ons wel gaan lukken. Weer het bad vol laten lopen en dit keer ook wat speelgoedjes in het bad gegooid, toch leuk zo voor die kinderen. Helaas had een kindje een badeendje in zijn hand en kneep hier heel de tijd in met het gaatje naar boven, broek nat, water in mijn gezicht… maar het is mooi weer, dus dat droogt wel weer. De kinderen weer lekker gewassen, ingesmeerd met baby olie en weer aangekleed. Daarna hebben we de tandenborsteltjes en tandenpasta gepakt, gevraagd hoeveel kinderen er op elke groep zaten aan de care mother en deze uit gedeeld. De care mother was er zo gelukkig mee, dat we spontaan een knuffel krijgen. Erg leuk om te zien hoe blij hun hiermee zijn. We hebben afgesproken om nog niet te beginnen met tandenpoetsen, maar eerst alle namen op een tandenborstel te zetten, zodat elk kind zijn eigen tandenborstel heeft. ’s Avonds nog even geskypd met mama en papa, jaja ons mam was het helemaal alleen gelukt om het aan te zetten. Daar was ze ook zichtbaar trots op! Daar zit ze dan met de koptelefoon half op, zodat papa ook mee kan luisteren. Later doe ik op mijn laptop per ongeluk mijn cd-rom open en weer dicht en mijn laptop begint rare streken uit te halen. Wat blijkt nou, wij als domblondjes gaan donderdag snel die dvd terug brengen voor 14 uur, blijkt dat we een leeg hoesje terug hebben gebracht. En de dvd nog in mijn laptop zit… Vrijdag dan maar heel snel de dvd ook terug brengen!

Vrijdag hadden we weer een dagje vrij, vandaag hadden we dat omdat het de dag van de arbeid was. Ons voorgenomen om de film terug te brengen en te sporten en de rest van de dag helemaal niets te doen. Dit is goed gelukt, heerlijk van de zon genieten. En achja, je zit hier al meer als een week, dus we zijn aan die zon gewend. Insmeren is niet meer nodig toch? Daar zijn we later weer achter gekomen, ik ben weer zo rood als een kreeft. Toch nog maar wel goed in blijven smeren! Om af te koelen weer een aantal keer met de beentjes in het water gezeten. Maar als ik hier over 6 weken weer weg ga, moet ik toch zeker wel 1 keer gezwommen hebben in dat ijskoude zwembad, ook al is het zo koud? Nou dan maar meteen vandaag doen, want nu is het nog warm. Ik heb een kort baantje gezwommen en ben er meteen weer uit gegaan, want wat was het koud… Maar ik kan nu toch zeggen, ik heb gezwommen in het zwembad!

’S Avonds dan maar naar de sportschool om al dat lui zweet van vandaag eruit te sporten. Elise had nog steeds overal last van, dus die heeft lekker rustig aan gedaan. Ik doe doordeweeks dagelijks push ups, maar nog steeds nergens last van. Doe ik iets verkeerd of heb ik al heel veel buikspieren?? Daarna nog even samen met Lynette gaan pinnen, wat een hel is dat hier aan het einde van de maand/begin van de volgende maand. Het is erg druk bij alle pinautomaten, want de zwarte hebben net hun loon gehad en pinnen dan. Dan denk je natuurlijk, oké wacht heel even dan ben je zo aan de beurt. Maar dat gaat niet zo gemakkelijk, ten eerste omdat er rijen staan van wel ongeveer 20 à 30 mensen. En ten tweede omdat de zwarte hier niet te vertrouwen zijn, dus is het te gevaarlijk om te pinnen. Met Lynette een stuk of 8 pinautomaten gezocht, maar de ene was veel te druk of de andere was al leeg. Uiteindelijk een gevonden en even snel gepind, zodat we er weer even tegenaan kunnen.

Zaterdag zijn we gezellig met Lynette en Gerald naar Klerksdorp geweest om daar te gaan shoppen. Eerst naar een tweedehandswinkel geweest waar ze ontzettend veel keukengerei hadden, hier rond gekeken en gewacht tot Gerald en Lynette klaar waren om naar een leukere winkel te gaan. Uiteindelijk naar een winkelcentrum geweest en daar eerst wat gegeten en gedronken. Later zijn Gerald en Lynette boodschappen wezen doen en wij wezen shoppen. 2 winkels gehad en zo’n 100 euro uitgegeven. Jaja, daar liepen we dan met 2 grote tassen vol met kleren. Jullie zullen wel denken, hoe krijgt ze dit mee naar huis, de heenweg had ze al teveel kilo’s. Nou dit is niet voor mij hoor, het is voor de kindjes van de Hospice. Wij hebben in Nederland baie sponsoren gezocht en hiervan zouden we een leuke dag voor de kinderen organiseren, omdat de Hospice 10 jaar bestaat. Voor alle sponsoren Baie Dankie hiervoor! Als het dan toch feest is horen daar natuurlijk ook cadeautjes bij. Dus hebben we bedacht dat we voor alle kindjes van de Hospice (baby’s, peuters en kleuters) een hele nieuwe outfit kopen. Van onderbroek, tot sokjes, truitjes broekjes en schoenen. Later nog moeten wachten op Gerald en Lynette, die boodschappen waren doen, wij waren gaan kijken bij de winkel en WOOW daar schrokken we van. 30 kassa’s op een rij en bijna allemaal open en dan nog rijen bij de kassa. Dat was een ontzettend grote supermarkt. Daarna na huis gegaan. We zouden die avond gaan barbecueën met Etienne en een vriend. Dit werd te laat, dus Lynette had alles al klaar gemaakt, zodat we alvast konden eten. Daarna kwamen Etienne en zijn vriend en hebben we daar de hele avond mee zitten kuieren. Oftewel de hele avond gezellig mee zitten kletsen en wat gedronken. Dat kletsen gaat steeds beter, soms moeten wij dingen 5 keer herhalen of hun. Of we moeten het proberen uit te leggen in het Engels, want we begrijpen elkaar niet helemaal.

Zondag lekker uitgeslapen en daarna maar eens een lijstje gemaakt met wat we deze dag allemaal moeten doen. We beginnen met boodschappen te doen voor Sun City, want daar vertrekken we morgen naar toe. Daarna de rest van ons lijstjes gedaan, zoals onze blog geschreven, koffer ingepakt, en nog wat van die kleine dingetjes. En vanavond zullen we Lynette gaan leren om pannenkoeken te bakken. De pannenkoeken zullen waarschijnlijk door de keuken vliegen, maarja, we zullen zien!

En dan gaan we morgen lekker genieten van een midweekje vakantie! We gaan samen met Daniek en Veerle naar Sun City. Dit is een resort en hier zal baie veel te doen zijn en het zal hier nog erg lekker weer zijn! Meer hierover gaan jullie lezen in mijn volgende blog!

Baie Liefs en tot snel!!

Rian

nou ik ben er wel snel bij he
het staat nog maar net op de site en ik reageer al.
leuk om te lezen maar wat ik bij sun city moet voorstellen weet ik niet maar dat horen we nog wel.

liefs en vele groeten van Mama

Jelske

Leuk om al je verhalen te lezen Ankie!
Geniet ervan en veel plezier in Sun City!

Xx Jelske

annie van der schoot

Wat een indrukwekkend verhaal weer. Als ik het zo lees geniet je er wel van. Je komt denk ik als een negeren terug. Geniet van je vrije midweek. Liefs tante annie.

Francien

Nu is mama weer heel trots dat ze je verhaal zo snel heeft gelezen, haha.
Maar leuke verhalen zusje! Zo te horen vermaak je je goed. Veel plezier in sun City! Enne stuur ff wat zo'n naar Nederland!
Xxxx je zus

Corina

Hey zusje,
Wat een avonturen toch weer en wat zijn jullie goed bezig voor die kinderen daar dat vind ik echt super.
Veel plezier op vakantie komende week geniet ervan.

Xxxxxx je andere zus

ad en sjan

Hallo Ankie,
Wat een leuk verhaal weer. Als we dat zo lezen kom je als een slanke den terug. Vele groetjes uit het kille Boxtel en nog een gezellige midweek.

Mien

Hoi Ankie,

Weer gezellig je verhaal gelezen van Afrika.
Veel vrije tijd, dat zal als je hier bent weer tegenvallen en ook het weer is hier minder. Maar zoals je weet alles went. We blijven je op de voet volgen. O, ja vroeger gingen wij ook met z'n allen in de teil achter elkaar in hetzelfde water en we hebben er ook niets van overgehouden. Dus het valt allemaal wel mee.
Het is misschien wel het zelfde als toen wij jong waren. de klok wordt terug gedraaid. Heel veel succes verder en we lezen weer mee.

Berry TK

Het is heel duidelijk, dames: het gaat jullie goed!
Dat vinden wij heel fijn en het is jullie gegund!
Wie goed doet, goed ontmoet!1
groeten
Berry TK

Gerla

Ankie,

wat een verhalen.... leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken, succes!!